onsdag, januar 28, 2009

Første hytteturen...

På søndag startet vi på vår første hyttetur her på øya. Det var oss og kjøkkensjefen, samt Errkii og Aki som dro. Turen gikk til Teltvika, som ligger lengst vest på øya. Det er en tur som tar ca 2,5 timer i rolig gange. Det er lite sne så vi gikk på føttene med brodder siden det har vært mildt og blitt isete. Da vi gikk var det frosset til sånn at det var kjempefint å gå, og der det var sne bar den oss. På turen passerer vi et flyvrak av en Catalina som havarerte her i 1954. Det var et postfly som gikk til Bjørnøya og Svalbard. Det var kunn en som overlevde av de 9 som var med. Som dere ser så er det ikke mye igjen av vraket. Det ble foresten sprengt etter at de hadde tatt ut alle omkomene.

Her en av motorene, eller det som er igjen av den. Håplaust restaureringsobjekt...

Her ser vi hytta som ligger ganske nært kanten av øya på vestsia. Her kaller vi kanten for "brinken". Den er stupbratt flere steder, og ca 20 - 25 meter høy, og det går noen steder rett ned i sjøen. Det kan være ganske skummelt å komme for nær kanten siden grunnen er ganske porøs mange steder. Det legger seg også sneskavler på kanten om vinteren.

Vell fremme i hytta blei det som vanlig å få fyr i ovnen og å få luftet ut rå luft. Det ble en liten lur før middagen, som for øvrig besto av kylling i karri og eplesaus, som kjøkkensjefen hadde laget. Det ble servert ris og rød drikke til... mmmm, go mat...

Frokosten besto av snurring og egg på brødskiva... Skikkelig hyttemat...

Så var det på tide med oppvasken før vi setter nesa "hjemmover". Det ble en fin tur hjem også. Vi gikk en litt annen vei, via en plass som heter "amfiet" som for øvrig var igjennfokket av sne. Det ser ut som et amfi der når det ikke er fylt med sne.

Men vi fikk da sjekket noe utstyr som Norsk Polarinstitutt hadde stående der. Som dere ser av bildet under så har det vært besøk av bamsen her også. Han er ikke særlig flink til å rydde etter seg... Det så adskillig værre ut da vi kom dit. På bildet har vi ryddet opp det verste...

På turen hjem gikk vi forbi stedet der det har samlet seg en del isbjørn. Da vi kom dit så vi 6 -7 stykker som vi passerte. Det er litt fasinerende å se hvordan de reagerer på mennesker. De fleste bamser vil prøve å unngå folk, men det er jo ingen garanti så det er greit å være forberedt. Nå har vi bare 5 hytter igjen, før vi har tatt kjentmansmerke... Vi gleder oss til neste tur...